W12
Efter mere end 20 års tjeneste tager Bentley afsked med den ikoniske W12 i 2024. Det bliver den sidste 12-cylindrede motor fra fabrikken i Crewe – og samtidig også den kraftigste nogensinde.
Dette efterår er det 20 år siden, at Bentley Copenhagen slog dørene op for første gang.
Bentley Copenhagen runder en milepæl
Bentley Copenhagen er den eneste danske forhandler af det luksuriøse britiske mærke, og sådan har det nu været i 20 år. Det var nemlig i november 2003, at forretningen havde officiel åbning – dengang på Banevingen 9 i København, som i dag huser Volkswagen København. Fire år senere flyttede showroom og værksted til sine nuværende omgivelser i det store og eksklusive bilhus på Banevingen 6, som foruden Bentley også rummer Porsche, Lamborghini og Semler Premium Leasing – og i 2025 bliver Bentley Copenhagen så en del af et nyt og 17.000 kvadratmeter stort bilhus i Gladsaxe, som samler alle Semler Gruppens luksusmærker under ét tag.
Åbningen af Bentley Copenhagen i 2003 kunne næsten ikke været planlagt bedre Den faldt nemlig sammen med lanceringen af sportscoupéen Continental GT, som blev bygget på en nyudviklet og topmoderne platform, og som var den første nye Bentley under Volkswagen Gruppens ejerskab. Den elegante model formåede med sin i dag så legendariske W12-motor at begejstre de traditionelle Bentley-kunder, mens den samtidig tiltrak et nyt og yngre segment. Den første fabriksnye Bentley, som blev leveret fra Bentley Copenhagen, var netop en Continental GT – i farven Dark Sapphire.
Et andet Bentley-højdepunkt med dansk islæt i 2003 var naturligvis Tom Kristensens sejr i 24-timersløbet på Le Mans, som blev udført i den smukke og højteknologiske racerbil, Bentley Speed 8. Denne præstation var blot med til at understrege et nyt kapitel i historien om mærket fra Crewe.
– Der var ellers ikke mange i branchen, som dengang mente, at et mærke som Bentley havde nogen som helst chance i Danmark, husker After Sales Brand Manager hos Bentley Copenhagen, Morten Henningsen. Han var den første tekniker til at blive ansat på værkstedet ved åbningen i 2003. I dag består organisationen af lidt flere, deriblandt fem personer på værksted og eftermarked.
– Markedet for luksusbiler var imidlertid under stor udvikling i begyndelsen af nullerne, og med den nye Continental GT formåede Bentley at videreføre det bedste fra fortiden og samtidig adoptere den moderne teknologi. Jeg blev sendt til England og brugte to uger på fabrikken i Crewe, hvor jeg blev uddannet til Bentley Master Technician – i øvrigt som én af de første 24 i verden. Jeg husker tydeligt, hvor imponerede vi var over kvaliteten af den nye model. Continental GT var jo en helt ny model, men alt på dén bil var fra begyndelsen så gennemført, og det var jo dét, som gjorde, at den også i Danmark fandt kunder, som aldrig før havde ejet en Bentley.
Et andet højdepunkt for Bentley Copenhagen skete i 2015 med introduktionen af Bentayga, som både globalt og i Danmark gjorde mærket attraktivt for et endnu bredere segment. Samme år blev Rasmus Albrechtsen ansat hos Semler Premium, og som Country Manager har han i dag det overordnede ansvar for Semler Premiums mærker i Danmark.
– Lige fra begyndelsen har Bentley her i huset været det ultimative valg, både når det gælder kvalitet, luksus og køreglæde. Dermed passer mærket godt ind i den kunderejse, som vi gerne vil tilbyde hos Semler Premium. Den klassiske danske opfattelse af Bentley er, at det er et yderst traditionsbundet og nærmest aristokratisk bilmærke, der tiltaler en moden målgruppe. Det er også rigtigt. Men i virkeligheden har Bentley ambitioner om meget mere, og vi ser allerede nu en forandring på samme niveau, som med introduktionen af Continental GT for 20 år siden, lyder det fra Rasmus Albrechtsen.
Rasmus Albrechtsen fremhæver blandt andet udfasningen af den legendariske W12-motor som et af de helt store og afgørende tiltag fra Bentley lige nu. Dette sker i tråd med mærkets Beyond100-strategi, som betyder, at Bentley fra 2026 kun vil tilbyde plug-in hybrider og fuldt elektriske modeller.
– Bentley-kunderne kan godt lide traditionerne, de kan godt lide historien, og frem for alt sætter de pris på den kompromisløse tilgang til det gode håndværk og høje kvalitet. Men de er også teknisk interesserede og de er moderne orienterede, og dette gør det muligt for Bentley at bære de gamle dyder ind i en ny og spændende elektrisk tidsalder. Det bliver en ekstraordinær rejse, som vi glæder os til, både når det gælder lanceringen af nye produkter, men også opretholdelsen af den høje service, som nu gennem 20 år har gjort Bentley Copenhagen til en anerkendt spiller på det danske luksus marked.
Fotograf: Jesper Palermo