Lamborghini Winter Drive
Sol, sne og isdækkede veje dannede rammen for et fuldstændigt spektakulært event, da Lamborghini fyldte gadebilledet i Danmark og Sverige i december.
Revuelto er den stærkeste, hurtigste og mest teknologiske Lamborghini nogensinde.
Den nye V12-model fra Sant’Agata tager hul på en ny æra, hvor hybridteknologi løfter graden af performance til nye højder – og det hele sker samme år, som det berømte italienske mærke fylder 60 år.
1.015 hestekræfter, 2,5 sekunder fra 0-100 kilometer i timen, avanceret hybridteknologi og en innovativ konstruktion skabt af eksotiske materialer. Lamborghini har præsenteret den nye Revuelto, og den lever op til arven fra sine forgængere og mærkets DNA ved at være lige så kraftfuld, ekstrem og grænsebrydende, som en topmodel fra Sant’Agata skal være.
Revuelto er den sjette model i kongerækken siden 1960’ernes Miura, som af mange bilentusiaster og historikere betegnes som verdens første supersportsvogn. Siden fik vi Countach, Diablo og Murciélago – og mens Aventador blev den sidste Lamborghini til at forlade den berømte fabrik med en traditionel V12, er efterfølgeren Revuelto den første model i mærkets historie med plug-in-hybridteknologi.
Miura chokerede med sin raffinerede konstruktion, hvor fabrikkens ingeniører lod sig inspirere af datidens Formel 1-biler og placerede den mægtige V12 i midten. Countach chokerede med et ekstremt design og de legendariske saksedøre, som siden har været et ikonisk kendetegn for kongemodellerne – akkurat som Diablo introducerede firehjulstræk. Med den nye model udfordrer Lamborghini igen konventionerne og flytter grænserne. Revuelto giver nemlig debut til en teknisk arkitektur, som aldrig tidligere er set i en Lamborghini. De mægtige kræfter leveres nemlig af en benzindrevet V12 kombineret med tre elektriske motorer og et effektivt batteri.
Selv uden elektrisk power er den helt nye 6,5-liters V12 faktisk den mest kraftfulde 12-cylindrede motor fra Lamborghini nogensinde. Med en effekt på 825 hestekræfter ved 9.250 omdrejninger har ingeniørerne i Sant’Agata udviklet den mest effektive V12 i mærkets historie, og trods de imponerende kræfter er den nye maskine lettere end dén, du fandt i forgængeren Aventador. 17 kilo, for at være helt præcis.
Den ene af de tre elmotorer er integreret i den nye 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse, som i Revuelto er monteret på tværs bag V12-motoren i stedet for foran. Denne særlige opbygning har frigivet plads i transmissionstunnelen, som nu rummer et 3,8 kilowatttimer stort letvægtsbatteri. Placeringen af batteriet mellem sæderne i kabinen sikrer et lavt tyngdepunkt og medvirker samtidig til en optimal fordeling af vægten i den mægtige supersportsvogn.
De øvrige to elmotorer er placeret på forakslen og forbundet med hvert sit hjul. Elektrificeringen løfter den samlede ydelse til 1.015 hestekræfter, hvilket selvsagt giver Revuelto præstationer af en anden verden. Den klassiske disciplin fra 0-100 kilometer i timen klares således på blot 2,5 sekunder, mens Revuelto når en topfart på mere end 350 kilometer i timen. Aldrig før har en Lamborghini været så hurtig.
Placeringen af de elektriske motorer betyder, at Revuelto viderefører traditionen for firehjulstræk og samtidig kan fordele sine imponerende kræfter endnu mere fleksibelt mellem alle fire hjul. Dette giver mulighed for helt nye og ekstra intense oplevelser på en bane, hvor drifterne kan få frit løb. I den anden ende af spektret betyder det også, at Revuelto som den første Lamborghini nogensinde kan køres som en fuldt elektrisk bil. Dette er med til – trods de massive kræfter og præstationer – at reducere den samlede CO2-emission med omkring 30 procent, sammenlignet med Aventador.
De klassiske saksedøre giver entré til en kabine, som i tråd med designernes ambitioner giver dig fornemmelsen af at være pilot i et rumskib. Her udfolder sig nemlig et fuldt digitalt cockpit fordelt på tre skærme, hvor én er placeret foran passageren. De vigtigste kørefunktioner er placeret direkte på rattet, hvor man med to analoge drejeknapper kan kombinere hybridsystemets tilstand (Recharge, Hybrid og Performance) med køreprogrammerne Città, Strada, Sport og Corsa, hvilket i alt giver mulighed for 13 forskellige opsætninger af bilens motor, gearkasse, hybridsystem, udstødning, undervogn og styretøj.
Città er for eksempel skabt til kørsel i storbyer og bymidter, hvor Revuelto kan køres fuldt elektrisk, og hvor V12-motoren automatisk starter for at oplade batteriet, når det mangler strøm. Således klares en fuld opladning ganske få minutter, mens det 3,8 kilowattimer store batteri, takket være plug-in-teknologien, også kan lades via en ladestander. I den anden ende af spektret udløser Corsa bilens samlede kraftpotentiale på 1.015 hestekræfter og maksimerer samtidig anvendelsen af hybridsystemet for optimalt greb og intens dynamik på en racerbane.
Designet af Revuelto er umiskendeligt Lamborghini med ekstreme og aggressive linjer. Ikke desto mindre har designerne hos Lamborghini Centro Stile givet de klassiske former et nyt stilistisk udtryk. Fra den spidse ’shark nose’-front begynder to markante linjer, som fortsætter over bilen og deler taget, omfavner den nu helt blotlagte V12-motor og ender i de hexagonformede udstødninger mellem baglygternes skarpe y-formede lysgrafik. Alle elementer er designet til at optimere luftstrømmene og øge graden af downforce, og selv håndtagene på de legendariske saksedøre udøver med deres y-formede design en aerodynamisk funktion, akkurat som den adaptive hækvinge, som automatisk skifter vinkel.
I tråd med det ekstreme design og den avancerede drivlinjen bygger Revuelto på en udstrakt anvendelse af innovative materialer og teknologier i selve konstruktionen. Således er modellen baseret på et nyt aeronautisk inspireret chassis, som blandt andet består af en monocoque – den centrale part af bilen, som rummer kabinen – skabt i multiteknologi-kulfiber.
Desuden er bilens frontstruktur, modsat tidligere tiders aluminiumskonstruktion, nu skabt i Forged Composites, et særligt materiale bestående af korte kulfibre vædet i harpiks. Denne teknologi blev patenteret og anvendt af Lamborghini på de første strukturelle komponenter helt tilbage i 2008. Resultatet er et chassis, som både er lettere og markant stærkere end dét, som blev anvendt til forgængeren.
Fortællingen om Revuelto er endnu et kapitel i sagaen om de fascinerende V12-modeller fra den berømte fabrik i Sant’Agata. Det nye medlem i kongerækken er ganske vist afslutningen på en legendarisk æra – men frem for alt er det begyndelsen på en ny.