Brand

Tyren fra Sant’Agata. Det perfekte billede på en rebelsk personlighed med et bankende hjerte for fart, mekanik og design – og som ønskede at skabe sin egen sportsvogn, ganske enkelt fordi, hans drømme og ambitioner rakte højere end det tilgængelige.

Vi taler tresserne. Vi taler Italien. Vi taler design, hestekræfter og eksklusivitet på et niveau, så selv de fleste forbløffedes, da Ferruccio Lamborghini præsenterede sine første modeller. Ikke nok med, at den italienske industrimagnat tænkte anderledes med den teknisk revolutionerende og forførende smukke Miura i 1966. Hans eksotiske sportsvogne skulle også bygges på en nyopført og banebrydende fabrik på Posletten i Sant’Agata, blot tre kvarters kørsel fra en vis anden italiensk sportsvognsproducent i Maranello.

Det har gennem seks årtier været Lamborghinis fornemste opgave at chokere og begejstre, fascinere og glæde. Få sportsvognsproducenter har turdet udfordret de konventionelle principper som mærket med den muskuløse tyr, hvad end det gælder halvfjerdsernes Countach med det futuristiske design og de ikoniske saksedørene, som lever videre i nutidens topmodeller – eller spektakulære projekter som den brutale offroader fra firserne, LMP002, som demonstrerede, at Lamborghini ikke er bange for at tænke anderledes – akkurat som man gjorde mange år senere med lanceringen af SUV-modellen Urus.

Lamborghini har siden 1998 været ejet af tyske Volkswagen Group, som på nænsom vis har sørget for, at mærket har udviklet sig i den retning, som det bør høre sig for et unikt stykke unikt bilhistorie. Enhver Lamborghini designes, udvikles og bygges stadig i Sant’Agata, men massive investeringer gennem årene har betydet, at produktionen i dag befinder sig på det imponerende høje niveau, som grundlæggeren havde tiltænkt. Det har også betydet, at Lamborghini har kunnet udfolde sig i motorsporten, blandt andet gennem mærkeserien, Super Trofeo, ligesom mærket også er anerkendt som ét af bedste i moderne GT-racing.

Men selvom historien byder på store og fascinerende øjeblikke for Lamborghini, så er fremtiden om end endnu mere spændende. Allerede i 2024 har fabrikken et erklæret mål om, at alle modeller skal være drevet af hybridteknologi. Og hvor end det kan lyde radikalt, så er den globale, nødvendige omstilling i bilindustrien imidlertid en ønskværdig udfordring for et bilmærke, som er kendt for at flytte grænser og bryde med den traditionelle tanke.

Læs mere på Lamborghini Copenhagen

BRUGTE BILER

Relaterede artikler

Frederik Schandorff sejrede og satte ny banerekord i Lamborghini på FDM Jyllandsringen
Article
Lamborghini 60 års jubilæum

Lamborghinis 60-års-jubilæum blev i den grad hyldet, da Scandorff sejrede i Special Saloon Car og satte ny banerekord på Danmarks nationalracerbane.

Lamborghini Winter Drive i Skandinavien
Article
Lamborghini Winter Drive

Sol, sne og isdækkede veje dannede rammen for et fuldstændigt spektakulært event, da Lamborghini fyldte gadebilledet i Danmark og Sverige i december.